Warsztaty

2 marca 2017,

godz. 17.30 - 20.30

 

Jak pisać bajki psychoedukacyjne

dla dzieci?

 

Warsztat dla rodziców i nauczycieli.

 

 

 

 

 

Cel warsztatu:
Uczestnicy nauczą się pisać bajki psychoedukacyjne, w oparciu o konkretne potrzeby dzieci.

Efektem warsztatu będzie napisana bajka psychoedukacyjna, która ma dziecku pomóc rozwiązać bieżący problem lub przygotować go do trudnej sytuacji w przyszłości.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym wiele rzeczy robią po raz pierwszy. Pierwszy raz u fryzjera, u dentysty, u lekarza. Pierwszy zastrzyk, pierwsza bójka w piaskownicy, pierwszy dzień w przedszkolu. Temu, co nowe, zwykle towarzyszy – całkiem zresztą uzasadniony – lęk. Lękowi czasami towarzyszy płacz, czasami wyrażana (wytupana wręcz!) złość, problemy z zaśnięciem.

Rodzice mogą pomóc dziecku ów lęk pokonać na kilka różnych sposobów. Jednym z nich jest czytanie – lub samodzielne tworzenie – bajek psychoedukacyjnych.

 

Bajki psychoedukacyjne mają przygotować dziecko do czekającego je, trudnego wydarzenia. Pokazują, jak może sobie ono poradzić na przykład w sytuacji borowania zęba. Poprzez ukazanie bohatera, który zmierzył się z daną trudnością, dziecko otrzymuje propozycję zachowania, z której będzie mogło skorzystać, gdy samo znajdzie się w podobnym położeniu. Główny bohater ma podobny problem co dziecko np. lęk przed nową grupą, przed byciem w nowym miejscu, w którym spodziewa się bólu (na przykład szpital, gabinet pielęgniarski). Ponieważ bohater radzi sobie w opisanej sytuacji całkiem dobrze, dziecko uczy się, jakie wzory zachowania powinien posiadać, jak zachować się w trudnej sytuacji, by rozwiązać problem. Bajki psychoedukacyjne powinny opowiadać o emocjach, o rozpoznawaniu ich i nazywaniu (opisując i nazywając wprost to, co czują bohaterowie). Po przeczytaniu bajki, dobrze jest zachęcić dzieci do narysowania bajki, porozmawiania o tym, co czuli bohaterowie, jakie emocje towarzyszyły w sytuacjach, jakie napotykały postacie bajkowe. Nie należy zarzucać interpretacji dziecku, ono samo musi odnaleźć własny sens bajki psychoedukacyjnej.

 

Bajki psychoedukacyjne pomagają zmniejszyć lęk głównie poprzez ułatwienie zmiany w sposobie myślenia u dziecka. Trudna sytuacja wydaje się potem mniej trudna. Bajki psychoedukacyjne są pomocne przez to, że nie narzucają dziecku sposobu zachowania, ale są pewną propozycją, z której dzieci często lubią skorzystać.

 

Na rynku księgarskim można znaleźć sporo bajek psychoedukacyjnych. Na przykład seria Mądra Mysz (Liane Schneider „Zuzia idzie do dentysty”, „Zuzia w szpitalu”), książeczki o Kamyczku (czy w innym tłumaczeniu: o Kajtusiu, np. „Kamyczek na nocniczku”), bajki o Tupciu Chrupciu (np. „Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko!”). Wszystkie te książki są przepięknie ilustrowane i napisane prostym językiem, a seria o Kamyczku jest przeznaczona już dla dzieci 8-miesięcznych. Nowe sytuacje czy problemy, jakich dotyczą to problemy z zaśnięciem, pożegnanie z pieluszką, wizyta u dentysty, fryzjera, w szpitalu, kłótnie z rodzeństwem, pierwszy dzień w przedszkolu i tak dalej.

Lokalne biblioteki posiadają w swoich zbiorach co najmniej jedną z wymienionych przeze mnie pozycji, można je również kupić po niskiej cenie przez internet.

 

A jeśli żadna z dostępnych bajek nie pasuje do sytuacji naszego dziecka? Można stworzyć bajkę samemu. Zapraszamy!

Prowadząca: dr Magda Fres
http://www.magdafres.pl/o-nas/

 

Informacje i rezerwacje: kontakt@magdafres.pl, tel. 505-74-18-36.

Cena:

VIP (warsztat plus sesja coachingowa) - 149 zł
FIRST MINUTE (warsztat) - 49 zł (do dnia 24 lutego 2017)
CENA REGULARNA (warsztat) - 59 zł (od 25 lutego do 2 marca 2017)


Przelew na konto firmy: Life Coach Magda Fres Magdalena Organ

nr konta w mBanku 11 1140 2004 0000 3702 7474 2040
Zapraszamy!

 

Warsztat odbędzie się w Katowicach, przy ul. Wojewódzkiej 50/8 (drugie piętro po prawej stronie)

 

Ze względu na kameralny charakter warsztatu grupa będzie najwyżej 8-osobowa.

 

Coach. Katowice. Twoja twórcza droga. Tel. 505-74-18-36.

Sprawdź wolne terminy sesji

tel. 505-74-18-36